Edukacije o morskom otpadu u eko školama
Tijekom travnja 2022. godine, IRENA – Istarska Regionalna Energetska Agencija je u sklopu projekta MARLESS – MARine Litter cross-border awarenESS and innovation actions, INTERREG VA Italija-Hrvatska 2014.-2020., održala edukacije o problematici morskog otpada u osnovnim školama koje imaju status eko škole te su se prošle godine prijavile na Poziv na sudjelovanje u projektnim aktivnostima. Na edukacijama su prisustvovali učenici:
- Osnovne škole dr. Mate Demarina Medulin
- Područne škole Banjole
- Osnovne škole Matije Vlačića Labin
- Osnovne škole Vladimira Nazora Vrsar
- Osnovne škole Monte Zaro Pula
- Osnovne škole Kaštanjer Pula
Sveukupno je na edukacijama sudjelovalo gotovo 300 učenika različitih uzrasta.
Kroz edukaciju učenici su naučili što je to morski otpad, što je zagađenje mikro plastikom, koji su uzroci nastanka morskog otpada te kako to zagađenje utječe na okoliš, morske životinje i ljude. Prikazano je kako je jedan od globalni problema današnjice je velika količina otpada u morima i oceanima, ponajprije plastičnog otpada. Morski otpad se definira kao bilo koji postojani, proizvedeni ili prerađeni čvrsti materijal koji nije prirodnog podrijetla nego je proizveden, korišten ili odbačen od strane čovjeka izravno u more ili je u more dospio iz kopnenih izvora putem rijeka, otpadnih voda ili vjetrom. Procjenjuje se da oko 80 % morskog otpada potječe s kopna, a 20 % nastaje na moru. Plastični otpad kao najzastupljeniji u prirodi vremenom se ne razgrađuje već se dijeli u manje fragmente. Veličinska frakcija ovih fragmenata ispod 5 mm naziva se mikroplastika. Osim raspadom većih fragmenata, mikroplastika nastaje i na druge načine, npr. često je sastojak kozmetičkih sredstava, produkt pranja sintetičke odjeće, itd.. Mikroplastika predstavlja iznimnu i dalekosežnu opasnost za okoliš i ekosustave. Negativni utjecaj morskog otpada na morski okoliš očituje se i kroz onečišćenje opasnim tvarima i teškim metalima. Mikroplastika, kao i krupni otpad može biti i izvor prenošenja stranih i invazivnih vrsta.
Poseban naglasak edukacije je bio kako svaka osoba odgovornim ponašanjem može bar djelomično utjecati na smanjenje morskog otpada. Učenicima je pokazano kako pravilnim selektiranjem otpada, smanjenjem korištenja jednokratne plastike, sudjelovanjem u akcijama čišćenja i širenjem znanja mogu pridonijeti rješavanju ovog ozbiljnog problema. U sklopu edukacije je također prikazan Animirani edukativni video projekta MARLESS.
Edukacija je tek prvi dio aktivnosti s eko školama koje će se odraditi kroz projekta MARLESS. Učenici će također sudjelovati u akcijama čišćenja plaža i kampanji podizanja svijesti. Krajem travnja i početkom svibnja će se organizirati četiri akcije čišćenja na različitim lokacijama na kojima će učenici prikupljati otpad, vježbati reciklirati te će im se pokazati kako provoditi monitoring morskog otpada. U sklopu kampanje podizanja svijesti, učenici će izraditi različite radove koji će se kasnije koristiti za promociju daljnjim projektnim događajima.