Osnovni elementi kampa

Tko danas želi otvoriti kamp mora biti iznimno strpljiv, jer mora računati na dugogodišnje planiranje i gradnju prije samog otvaranja i primanja prvih gostiju. Potrebno je uzeti u obzir zakone i odredbe vezane uz mnoge segmente svagdašnjeg života. Stoga ne iznenađuje činjenica da se godišnje u Hrvatskoj otvori tek nekoliko kampova. Kao što je već spomenuto, kampovi, a naročito oni mali, moraju imati jasnu orijentaciju prema željenoj skupini: kampovi za bicikliste, surfere, obitelji s malom djecom, wellness kampovi, speleološki kampovi itd. Potrebno je prije svega napraviti detaljnu analizu tržišta koje će uzeti u obzir željenu klijentelu, mikro lokaciju kampa, okruženje i ponudu u okruženju, konkurenciju. Želimo li u kampu goste koji će se biti u prolazu ili one koji cijeli godišnji odmor ne žele mijenjati lokaciju. Uzevši o obzir veliki broj faktora potrebno je odgovoriti na pitanja kako profilirati kamp, koje sadržaje u njega ugraditi, može li položaj kampa ponuditi gostima vanpansionske aktivnosti. Treba pri tome uzeti u obzir i zakonodavna ograničenja te minimalne uvjete za kategorizaciju kampa dok će detaljna financijska analiza troškova i očekivanih prihoda te povrata investicije uvelike smanjiti rizik ulaganja.

Bez obzira na činjenicu da ne postoje dva identična kampa i da svaki cilja specijalizaciji u svojoj niši, postoji nekoliko elemenata koji su svima njima zajednički i na koje bi svaki investitor trebao računati. Naglašava se da mali kampovi svojim konceptom ne moraju imati sve od niže navedenog i da elementi i njihov broj ovise od samih kapova i tržišta, kao i odabranog modela rada. npr. kod trgovačke ponude, sporta i sl.

Signalizacija i dolazak

Osim ako gosti nisu dobro upoznati s lokacijom kampa potrebno je planirati signalizaciju uz glavne i lokalne prometnice koje će goste uputiti na kamp i ujedno im olakšati pronalazak puta do istoga. Preporučljivo je koristiti znakove sukladno međunarodnim standardima te ih postaviti na prikladan način uz oznaku udaljenosti.

Ulaz/izlaz i recepcija

Ovisno o vrsti i kategoriji kampa ulazno izlazni punkt i recepcija moraju zadovoljavati propisane minimalne uvjete. To može varirati od recepcije na poziv gosta ili montažne kućice do objekta s administracijom, recepcionerima, mjenjačnicom itd...  Bitno je da oni ostavljaju dobar prvi dojam o kampu. Uz izgled bitna je i njegova funkcionalnost kako bi se gostu osigurao ugodan i bezbrižan ulazak i izlazak a mora uzeti u obzir i veličinu vozila koja će tuda prolaziti te ovisno o više faktora - i rampu.

Recepcija kao srce kampa i mjesto gdje se ostvaruje najviše komunikacije s gostima mora biti prikladno uređena, i ovdje je kombinacija izgleda i funkcionalnosti vrlo bitna. Svaki će gost pohvaliti brzo rješavanje formalnosti i prijave koje mora obaviti nakon dugog puta do odredišta. Radi izbjegavanja nesporazuma potrebno je gostima omogućiti pristup najosnovnijim informacijama o kampu poput zabrana za pse ili mirnim periodima kada je kroz kamp zabranjena vožnja.


Prostor kampa

Prilikom planiranja kampa, postoji mogućnost da se u obzir uzmu prirodne predispozicije okoliša te da se kamp na što prirodniji način uklopi u ambijent. Cilj kojemu treba težiti je stvaranje mjesta za provođenje slobodnog vremena koje je maksimalno povezano s prirodom. Potrebno je kamp i prigodno hortikulturno urediti uz planiranje njegovog što jednostavnijeg održavanja. Prilikom planiranja treba voditi računa o tri aspekta:

  • kamp treba integrirati u prirodno okruženje tako da se iskoriste prirodne predispozicije: more, rijeke, jezera, brežuljci, okolna mjesta...)
  • treba smanjiti nepoženjan utjecam kampa na okolinu (buka i negativni vizualni dojam)
  • treba stvoriti zaštitu protiv nepoželjnih vanjskih utjecaja (buka)

Što se tiče ekonomskih aspekata, treba pronaći ravnotežu između:

  • iskoristive površine (parcele)
  • gospodarskih površima (restoran, recepcija, putevi)
  • površina za slobodno vrijeme (igrališta, bazeni)

Važni su i aspekti koji se odnose na tehničku sigurnost poput nesmetanog dolaska i odlaska gostiju. Projektant mora voditi računa o svagdašnjem upravljanju kampom i sukladno tome isplanirati prikladnu infrastrukturu.


Parcele

Osnovna smještajna jedinica na kojoj gosti postavljaju svoju opremu za kampiranje, bio to šator, kamp prikolica ili kamper. Pri planiranju kampa ovo je jedan od elemenata koje je potrebno izrazito pažljivo planirati. Minimalna veličina parcele je zakonski određena i veća je kod kampova više kategorije. Kampistima koji putuju motorom i postavljaju šator biti će dovoljna parcela od npr. 65m2 (najbolje kvadratnog oblika 8x8) ali za kampere treba računati na 100 - 120m2 sa stranicama 12x10 ili slično.

Također, potrebno je planirati infrastrukturu (struja, voda, odvod, Wi-Fi...) te uzeti u obzir sve sigurnosne norme. U kutove je poželjno posaditi stabla te parcele ograditi zelenilom dok njihov raspored mora omogućavati laki pristup sanitarnim čvorovima, bez potrebe da gosti koriste susjedne parcele kao prolaz.

Podloga mora biti čvrsta kako bi podjela teret vozila ali ujedno i propusna. Kvalitetno izvedena drenaža spriječit će neugodnosti koje nastaju kao posljedica obilnih pljuskova.


Smještaj za najam

Za onaj dio kamping gostiju koji ne posjeduju vlastitu kamping opremu, smještaj za najam je odlična alternativa. Često su to mlađi parovi s djecom koji ne žele kupovati kampere ili stariji gosti koji žele komoditet ali se pritom žele odmoriti u prirodi. Jedna od popularnih vrsta takvog smještaja su mobilne kućice koje gostima pružaju sav komfor apartmana često i s dodatnim sadržajima poput hidromasdažnih kada. Kod planiranja kampa treba potrebno je znati da je broj mobilnih kućica ograničen na maksimalnih 30% osnovnih smještajnih jedinica, dakle na kamp od npr. 100 parcela moguće je postaviti 30 kućica. Treba napomenuti i da nisu svi kampovi prikladni za ponudu mobilnih kućica iako ih poduzetnici preferiraju zbog više prodajne cijene i produljivanja sezone. Sve popularniji trend u zadnje vrijeme je i glamping tj. glamurozno kampiranje koje gostima nudi posebno luksuznu ponudu, često i u inovativnim oblicima smještaja poput glamping šatora.


Sanitarni čvorovi

Prema nekim anketama na najjačim europskim kamping tržištima, onom njemačkom i nizozemskom, čak 85% gostiju bira kamp na temelju kvalitete sanitarnih čvorova. Jasno je da gost posjećuje kamp radi njegovog položaja, ponude ili uređenosti ali svi navedeni faktori "padaju u vodu" ako u kampu postoji stari i neuredan sanitarni čvor. Uz parcele, ovo je jedan od najvažnijih elemenata u kampu za kojeg su zakonski propisani minimalni uvjeti no preporučljivo je izgraditi čvor s boljim uvjetima od onih minimalnih pri čemu se treba obratiti pozornost na nekoliko faktora:

  • sanitarije za muškarce i žene moraju biti odvojene
  • mjesta za osobnu higijenu moraju biti udaljena od zahoda
  • sanitarije namijenjene djeci
  • prilagođenost osobama s invaliditetom
  • prikladna ponuda za kućne ljubimce

Svaki sanitarni čvor treba imati i odvod za prijenosne WC-e kojeg je najbolje postaviti s vanjske strane sanitarnog čvora na način da svaki gost može doći do njega bez ometanja drugih gostiju. Sadržaj kemijskih WC-a obično se sprema u zaseban spremnik, odvojeno od ostalih otpadnih voda. Luksuz koji si želi priušti sve više gostiju jesu i sanitarne kabine za najam odnosno tzv. obiteljske kupaonice za koje gosti dobiju ključ i koriste kao svoje privatne kupaonice.


Hrana, piće i trgovačka ponuda

Sadržaji poput restorana, kafića, trgovine ili pekare dodatno obogaćuju ponudu kampa no pitanje je isplativosti otvaranja istih u malim kampovima. Restoran s lokalnim specijalitetima je svakako dobra ideja i potencijalno jedna od jačih karika kampa. Dok je za vrijeme ručka gostima često dovoljan manji obrok, navečer se uglavnom objeduje u više sljedova a procjena je da 10 - 30% gostiju kampa koristi njegove restorane. Što se trgovačke ponude tiče, kamp bi gostima svakog jutra trebao nuditi bar mogućnost nabavke svježeg kruha i peciva.


Sport, zabava i ostale aktivnosti

Igralište je jedan od osnovnih sadržaja za malu djecu i djecu srednje dobi. Ono mora djeci omogućiti da budu kreativna, da razvijaju svoje motoričke sposobnosti te da se u pozitivnom ozračju druže s drugom djecom. Oprema za igrališta mora ispunjavati sve sigurnosne standarde te se mora redovito kontrolirati i o njenom stanju voditi zabilješke.

Za nešto starije goste poželjna je i ponuda vanpansionskih aktivnosti poput biciklizma, šetnji prirodom, planinarenja, ronjenja, raftinga. Opredjeljenje malih kampova može se vrtiti upravo oko jedne ili više aktivnosti te se na temelju njih i marketinški pozicionirati. Wellness ili termalni kamp je još jedna od mogućih usmjerenja kojima kamp može krenuti nudeći masaže, saune, fitness i razne tretmane ljepote.

Izvor fotografija: Arhiva KUH

Navedeni elementi tek su osnova svakoga kampa, veliki je broj faktora koji se još mora uzeti u obzir kako bi objekt uspješno funkcionirao. Primjer nekoliko domaćih kampova koji su uspješno implementirali navedene elemente možete pogledati na sljedećim linkovima:

 

 

I kao nekoliko primjera iz inozemstva: